חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בדיקות קרינה בבתי ספר ומוסדות החינוך

ניווט מהיר:

החל משנת 2010 (שנת לימודים התשע"א) החלה מופעלת בבתי הספר הישראליים, תוכנית לאומית שנכנסה באופן הדרגתי להתאמת מערכת החינוך למאה ה-21. התכנית הטמיעה בבתי הספר את התשתית הבסיסית לשימוש בטכנולוגיות מתקדמות
בהוראה ובלמידה או במילים אחרות, מנגישה טכנולוגיות חיוניות במערכת החינוך, למריבתה של אוכלוסיית התלמידים ומוריהם.

תשתית זאת כוללת:

  1. אינטרנט בפס רחב
  2. מחשבים ניידים (לפטופים) למורים
  3. מקרן לכל כיתה
  4. מערכת קול בכיתה
  5. אמצעי החשכה

הרפורמה הטכנולוגית הזו, לצד יתרונותיה הרבים, הגבירה את הדיון סביב נושא החשיפה לקרינה בלתי מיננת במוסדות חינוך הישראליים, שכן בדיקות קרינה שבוצעו בעקבות התפתחות המכשור האלקטרוני בבתי הספר, גילו מספר מקרים של חשיפת יתר לקרינה בידי תלמידים ומורים, ששהו לפרקי זמן ארוכים באותו הבניין. רמות הקרינה הגבוהות שנמדדו במקרים אלה, חשודות כמסוכנות לציבור (מעל ל-4 מיליגאוס) ועל כן זכו מקרים אלו לחשיפה תקשורתית גוברת והעלו את המודעות חסכנות הטמונות בסביבה מרושתת בתדרים אלחוטיים ומכשירי חשמל (שנאים, ארונות חשמל, אנטנות וכד') הפועמים בעוצמה את הקרינה מסוג ELF.

מחקרים של השנים האחרונות, מצביעים על כך שילדים פגיעים יותר למחלות העלולות להתפרץ בעקבות חשיפה ממושכת לקרינה חשמלית – אלחוטית, כדוגמת סרטן הדם. בנוסף, חשיפה ממושכת של ילדיכם לקרינה בלתי מייננת, עלולה לגרום להופעתם של תסמינים לא טובים, כדוגמת כאבי ראש, טשטוש ובחילות.

 

מי שומר על ילדיכם מפני קרינה העלולה להיות מסוכנת ? 

נייר עמדה שהוכן על ידי צוות בראשותה של פרופ' סיגל סדצקי – ממשרד הבריאות
בשנת 2011 והוגש לוועדה משותפת שכללה מומחים מטעם משרד הבריאות, מומחים חיצוניים, מומחים ממשרד החינוך ומהמשרד להגנת הסביבה, הביא להמלצה על עריכת בדיקה תקופתית של רמת הקרינה האלקטרומגנטית בבתי ספר- אחת לשנה לפחות (מתוך "ספר הסטדנדרטים של ביה"ס המותאם למיומנויות הלמידה של המאה ה-21". אם זאת, לכולנו כהורים, ישנה האחריות לוודא, שבית הספר של ילדינו נמנה עם אלה שמקפידים על ביצוע בדיקות תקופתיות- מקצועיות.

בחוזר המנכ"ל מ-2013 מצויינים 2 דברים משמעותיים בנושא ההגנה על ילדינו מפני נזקי קרינה אפשריים:

  1. מתוך סעיף 2.1: "בכל בית ספר שהותקנו בו ציוד תקשורת והתקני קצה יש לבצע בדיקת קרינה RF ו-ELF על ידי גורם מוסמך לפני התקנת הציוד ואחריה ולוודא שרמות הקרינה עומדות בדרישות המשרד להגנת הסביבה. יש לבצע את הבדיקות כאשר הציוד מופעל בכל בית הספר".
  2. מתוך סעיף 2.2: :בית הספר יישם תכנית מותאמת-גיל בכפוף לתכנית שהמשרד יפתח, תכנית להקניית ידע לבתי הספר – שימוש מושכל ברשתות אלחוטיות, סלולריות ומכשירי חשמל, להקניית ידע בנושא קרינה אלקטרומגנטית וקרינת רדיו (רשתות אלחוטיות, טלפון אלחוטי, טלפון סלולרי וכו') כדי להגביר את רמת הידע בנושא".

לסיכום – מה צופן העתיד בנושא מניעת השפעות הקרינה על ילדינו ?

חשוב מאוד שכל מנהל בית ספר או מוסד חינוכי אחר, יבין את שליחותו בשמירה על בריאותו של דור העתיד שמופקד בידיו. באחריותו של מנהל המוסד החינוכי, לדאוג ליישום החוק ע"י ביצוע בדיקות קרינה בבית הספר- אחת לשנה לפחות!

בנוסף, עליו לקחת בחשבון גם המלצות נוספות של משרד הבריאות בתחום הגבלת / מניעת חשיפתם הממושכת של תלמידים במוסדות החינוך, לקרינה בלתי מייננת.

למשל: להרחיק את התלמידים השוהים בכיתות ב-1.5 מטר מארונות ולוחות חשמל וכמו כן, גם לצמצם את השימוש ברשתות תקשורת אלחוטיות בבתי ספר לטובת תקשורת קווית.

בדיקות קרינה בבתי הספר - מאמר מאת דולב אלקטרומכניקה