חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחלוקת על הסכנה ממתקני חשמל ליד מוסדות חינוך

ניווט מהיר:

למשרד להגנת הסביבה פנו בחודשים האחרונים עשרות אזרחים וכן כמה רשויות מקומיות, בבקשה שהמשרד יבדוק את רמות הקרינה ממתקני חשמל שסמוכים למוסדות חינוך. המשרד ביצע בחצי השנה האחרונה מדידות קרינה בגוש דן, אולם הוא חלוק עם חברת החשמל על משמעותן. המשרד טוען שיש לנקוט באמצעי מיגון, ואילו חברת החשמל טוענת שאין שום צורך בכך.

משרד להגנת הסביבה פנו בחודשים האחרונים עשרות אזרחים וכן כמה רשויות מקומיות, בבקשה שהמשרד יבדוק את רמות הקרינה ממתקני חשמל שסמוכים למוסדות חינוך. המשרד ביצע בחצי השנה האחרונה מדידות קרינה בגוש דן, אולם הוא חלוק עם חברת החשמל על משמעותן. המשרד טוען שיש לנקוט באמצעי מיגון, ואילו חברת החשמל טוענת שאין שום צורך בכך.

הבדיקות מצאו בכמה מקרים רמה של כמה מאות מיליגאוסים (יחידת שדה מגנטי) בצמוד לארונות חשמל או שנאים, שנמצאים ליד בתי ספר. במרחק גדול יותר נמדדו רמות קרינה של עשרות מילגאוסים, ובחצרות כמה גנים נמדדה עוצמה של עד ארבעה מיליגאוס. לפי ארגון הבריאות העולמי, רמת קרינה של עד 1000 מיליגאוס אינה מסוכנת; אולם במשרד להגנת הסביבה ציינו, שהארגון הבינלאומי לחקר הסרטן קבע, שמתקנים החושפים את הציבור לאורך זמן לשדה מגנטי שעולה על שני מיליגאוס הם גורם אפשרי לסרטן.

במשרד להגנת הסביבה טוענים, שהם פועלים לפי עיקרון הזהירות המונעת. "כדי להימנע מסיכונים", אומר מנהל מחוז תל אביב במשרד, ברוך ובר, "יש להקים גדר או מחסום שימנע מילדים לשהות פרקי זמן ארוכים בצמוד למתקנים".

דובר חברת החשמל, דדי גולן, אמר שהחברה ביצעה מדידות בכמה גני ילדים ורמות החשיפה נמוכות בהרבה מטענת המשרד להגנת הסביבה. לדבריו, "לדעת חברת החשמל, ביצוע המדידות לא נעשה לפי הכללים שקבע המשרד עצמו, והוא בוצע על פני המתקנים עצמם. מיקום זה אינו מאפיין שהייה ממושכת של אנשים". גולן ציין, שרמות השדה המגנטי יורדות באופן תלול עם המרחק מהמתקנים: "הרמות שאליהן מתייחס המשרד הן רמות ממוצעות ל-24 שעות ולא לחשיפות מקומיות קצרות. לכן אין בממצאי המדידות לייצג את המקומות שבהם שוהים ילדי הגן מרבית זמנם"
מאת צפריר רינת עיתון הארץ.