חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

קרינה אלקטרומגנטית בחימום תת רצפתי – האם יש סכנה ?

ניווט מהיר:

בשני העשורים האחרונים בישראל, עוד ועוד קבלנים ובעלי בתים, בוחרים להתקין מערכת חימום תת רצפתי לחימום הבית בחודשי החורף והמערכות האלו זוכות לאהדה גוברת כפתרון יעיל ואלגנטי לחודשי הקור (היחסי, בכל זאת ארץ חמה בים התיכון).

יתרונה הבולט של מערכת זו על פני פתרונות חימום אחרים, הוא בעובדה שהיא מאפשרת פיזור אחיד של החום בבית וכמובן שרצפה חמימה בחודשים הקרים היא דבר מבורך. יתרונות נוספים הנוגעים למערכת חימום זו, הן: התקנתה הזולה משמעותית ממחירי מערכות החימום התת רצפתי האחרות והעובדה שהיא מינימליסטית בגודלה ולכן אינה תוספת הרבה מקום בחלל הבית.

בד בבד עם עליית הפופולריות והביקוש למערכת החימום התת רצפתית, החלו שיחות רבות בקרב צרכנים עירניים שהוזנו מהתקשורת, לגבי חשש מבטיחותן של מערכות אלו מבחינת פליטת קרינה אלקטרומגנטית (קרינה בלתי מייננת).

כלומר, רשת האינטרנט מלאה במידע בנושא רמת הסיכון הבריאותי שנלווית להתקנת מערכת חימום תת רצפתית. גם אם חלק לא מבוטל מהמידע הזה אינו מבוסס ואף מטעה (במכוון – ע"י בעלי אינטרסים כספיים מסוימים או שלאו והמידע השגוי הופץ פשוט מחוסר ידע) התוצאה היא הפחדה של הצרכן והרתעתו מפני רכישה של מערכות אלו.

חלק לא קטן מהחשש, מקורו במערכות החימום התת רצפתי – חשמלי של הדור הקודם – מערכות חד חוטיות (חד גידיות): שכללו גופי חימום שהחוט דרכם הזרם נע והחוט שדרכו הזרם חזר, היו מוצבים במרחק רב יחסית זה מזה.

בשיטה זו, מאחר שסביב חוט החשמל נוצר שדה מגנטי התלוי בקבלת זרם חשמלי, השדה המגנטי על פני השטח, הגיע לעיתים ליותר מ- 200 מיליגאוס שזו קרינה שבחשיפה ממושכת, היא מסוכנת לאדם.

במאמר שלפניכם נעסוק בצורה מסודרת בנושא הקרינה הנפלטת ממערכות החימום התת רצפתי חשמלי, תוך הצגת עובדות המגובות על ידי המשרד להגנת הסביבה שעוסק רבות בתחום פליטת קרינה בסביבת המחייה שלנו.

מה התקן לחשיפה מקרינה מחימום תת ריצפתי?

התקן לבדיקת מערכת חימום תת רצפתי מחייב בדיקה ב-3 גבהים שונים: 100 ס"מ, 50 ס"מ ו-30 ס"מ מהרצפה, כאשר בכל אחד מהגבהים הערך הנמדד נדרש להיות למטה מ- 4 יחידות מיליגאוס (יחידות קרינה).

תקן IEC

הוועדה האלקטרו טכנית הבינלאומית International Electrotechnical Committee,היא  הגוף המוביל בעולם לסטנדרניזציה של מערכות חשמליות בכלל וחימום תת רצפתי בפרט. רוב התקנים לחימום תת רצפתי במדינות אירופה (ובישראל) הם: IEC800 וזה מה שגם אתם כצרכנים צריכים לדרוש ממשווק המערכת שאתם שוקלים לרכוש.

 מהן העובדות הידועות כיום לגבי שימוש בחימום תת רצפתי חשמלי ?

מערכות חימום תת רצפתי לפני למעלה מעשור:

כיום בישראל, ישנם 3 סוגים של חימום רצפתי: על בסיס חשמל, מים וגז, המוצבים מתחת לריצוף הבית.

מערכת החימום התת רצפתית אשר עליה דובר רבות בעבר בהקשר של פליטת קרינה בלתי מייננת גבוהה, היא זו החשמלית (למרות שקרינה נפלטת גם בתהליל ייצור החום במערכות האחרות), אך גם זו היא בטוחה בימינו, אודות לשינויים טכנולוגיים שהוטמעו בה והקרינה הנפלטת ממנה, אינה דומה כלל למה שהיה בעבר.

אם כן, בעבר הלא רחוק (לפני 15 שנה לערך), חימום רצפתי מהסוג החשמלי, ייצר קרינה בכמות לא מבוטלת אשר בחשיפה ממושכת יומיומית יכולה להיקשר עם נותני עודף תחלואה בסרטן (בהתבסס על מחקרים אפידמיולוגיים שנעשו בנושא שדות קרינה מסוג ELF במכשירים חשמליים.

עוד לפני כן, בשנת 2001 קבע הארגון הבין-לאומי לחקר הסרטן שמתקנים היוצרים סביבם שדה מגנטי בתדר של 2 מיליגאוס ומעלה, בחשיפה ממושכת של שעות רבות ביממה הינם גורם מסרטן אפשרי (Possible Carcinogenic). קביעה זאת הגיעה לאחר שורת מחקרים שהראו עלייה של 150% בהתפתחות לוקמיה (סרטן הדם) בקרב אנשים שנחשפו לאורך זמן לשדה מגנטי העולה על 3-4 מיליגאוס (הגדלה פי 2 של ערך הסיכון היחסי), בהשוואה לשדה מגנטי בעוצמה נמוכה יותר.

גם האגודה למלחמה בסרטן בישראל, המליצה בשנים אלו על נקיטת עקרון הזהירות  ולהפחית ככל האפשר את החשיפה לקרינה חשמלית ממערכות חימום רצפתיות בעלות קרינה בלתי מייננת רציפה.

*אם קיימת בביתכם מערכת הסוג הישן, הפעילו אותה עד שהחדר מגיע לטמפ' הרצויה וכבה אותה מיד לאחר מכן, מבלי להיות נוכחים בחדר בזמן פעילותה.

חימום תת רצפתי חשמלי ב- 15 שנים האחרונות (משנת 2006 ואילך): 

בשנת 2005 דנה ועדת מומחים בשיתוף עם המשרד להגנת הסביבה הישראלי, בנושא חשיפתו של הציבור לקרינת שדות מגנטיים מרשת החשמל. לאחר סיכומי הוועדה, פרסם המלצות שמהותן:  הפחתה (זמנית או קבועה) של חשיפה לקרינה חשמלית – ELF. המלצות הוועדה נקבו בערכים ממוצעים של עוצמת הקרינה מרשת החשמל, כאשר ערכים הגבוהים מהערכים שהוזכרו בספרות המקצועית, מוגדרים כעלולים להיות מסוכנים לבריאות בחשיפה ממושכת.

​ לאחר מכן, בשנת 2006 אושר בכנסת "חוק הקרינה הבלתי מייננת" ותקנות הקרינה הבלתי מייננת ב- 2009 אשר חוקקו כדי להבטיח את שלום הציבור ובריאות הסביבה מפני ההשלכות שהתגלו עם השנים, לחשיפה לקרינה אלקטרומגנטית.

צמיחתה של המודעות לסכנות הקרינה האלקטרומגנטית הנפלטות ממכשירי חשמל, שינו את קטגוריית המוצר בקרב יצרניו שהחלו לייצרו באמצעות שימוש בטכנולוגיה חדישה שאינה מסכנת חיים עם קרינה נמוכה מאוד. זוהי טכנולוגיה העושה שימוש בחוט כפול (דו גידי אשר גורם לכך שהשדה המגנטי הנוצר סביב חוט אחד מנוטרל על ידי השדה המגנטי הנוצר סביב חוט השני, מה שמייצר על פני הקרקע (על רצפת המבנה), חשיפה כמעט אפסית לקרינה החשמלית.

בהסתמך על נתוני הבדיקה של המשרד להגנת הסביבה ובהסתמך על הטבלה שפרסם בפועל, מתקבלת תמונה ברורה, לפיה מערכות החימום התת רצפתי- חשמלי מהדור החדש החדש, אשר נתוני השדה האלקטרו מגנטי שלהן נע בין 0.2-0.7 מיליגאוס כתוצאה ממבנהו הייחודי של חוט החימום בהן, הן מערכות בטיחותיות לשימוש מבחינת מינון פליטת הקרינה, מפני שאין חשש כאן לחשיפה של 24 שעות לרמות של שדה אלקטרו מגנטי העולה על 2 מיליגאוס (מערכת החימום הזו פועלת בממוצע כ- 4-6 שעות מתוך יממה).

לסיכום:

לא צריך להיות אצלכם חשש גדול מפני מערכת חימום תת רצפתי חשמלי מהדור החדש אשר עומדת בתקנות המשרד להגנת הסביבה ושאר וועדות מומחים, אולם אם אתם רוצים לדעת יותר בשביל השקט הנפשי שלכם, כדאי שתקבלו אינדקציה מובהקת לכך שהמערכת שאתם עומדים לרכוש, עומדת בתקנים של מכון התקנים הישראלי אשר מחוברים לתקן   IEC 60800 האירופאי.

בנוסף כדי להבטיח לעצמכם את הסביבה הבטוחה ביותר מפני נזקי הקרינה בבית ובמשרד, אתם תמיד יכולים להזמין בדיקת קרינה מקצועית שתזהה האם ישנה חריגה מתקני הקרינה האמורים בסביבת מחייתכם. אל תתפשרו בנושא כה אקוטי המשפיע על איכות חייכם ובריאותכם.

חברת דולב אלקטרומכניקה היא בעלת מוניטין של למעלה מ- 27 שנה (קיימת משנת 1994) במתן פתרונות קרינה (בדיקות, איתור ומיגון) והינה בעלת אישורי עבודה מהמשרד לאיכות הסביבה.